Under v.7 har vi uppstart med leklådorna. Vi kommer att dela in barnen i grupper utifrån intresse där de kommer att få använda våra leklådor. Detta kommer att ske under halvklasstimmarna.
Vi kommer även att fortsätta med IKT- barnen får skriva sagor på i-pad med ett program som heter Write-reader.
Leklådor
Skolans uppdrag - Skapande arbete och lek
är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren
har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. (Lgr 11)
Leken har en central plats i fritidshemmets
verksamhet. I leken kan eleverna bland annat bearbeta intryck, utveckla fantasi
och kreativitet och sin samarbets- och kommunikationsförmåga. Leken ger även
eleverna möjlighet att öva sig i turtagning, samförstånd, koncentration och
uthållighet. Det här är erfarenheter och förmågor som i förlängningen kan bidra
till ökad måluppfyllelse för eleverna. (Allmänna
råd för fritidshem-2014)
Genom leken kan barns mönster i sätt att
tänka, lösa problem och hantera information förändras och utvecklas. De prövar
och utvecklar sin fysiska, psykiska och sociala kompetens. Det är i leken barn
får prova olika social roller och lägga grunden till sin identitet. Det kan
också handla om förmågan att kunna läsa av andra och försöka förstå hur de
tänker, dvs att utveckla den empatiska förmågan. (kvalitet i fritidshem).
Mål: Att
utveckla elevernas ”lekskickliga” förmågor.
Metod:Använda leklådor där
pedagogerna finns med och observerar/stödjer och utvecklar
elevernas förmågor samt grupprocessen.
Trevlig helg
Jessica, Camilla, Max och Henke
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.